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«Konzert im Musikzimmer»

BLACK TO COMM & SUM OF R

21.03.2013

Doom, Drone, Ritual, Hypnotic – was hier für Fans jeglicher Subgenres wie das perfekte Versprechen klingt, ist bei „SUM OF R“ und „Black To Comm“ Programm.
Wenn Reto Mäder das Schlagzeug schlägt und Julia Valentina Wolf in die Seiten greift, könnte man meinen, Kali, die vielfingerige Göttin wär in sie gefahren, und verhelfe den beiden als „SUM OF R“, die Wurzeln des Post-Metals freizulegen.

Die mystische Reise beginnt mit sich hypnotisch wiederholenden Episoden, entwickelt sich, angeheizt durch das beeindruckende Gitarrenspiel Wolf’s und dem konzentrierten, nein, wütenden Schlag Mäder’s, langsam in eine knisternde Glut und findet in der lichterlohe des Spektakels seinen zur Feuerbrunst entfachten Höhepunkt. Und da glühen sie, die zu Leben erweckten Urelemente, verschmolzen zu einem \m/, das sich eigentlich jeglicher genre-alisierung entzieht.

Marc Richter alias „Black To Comm“ versetzt diverse Soundkomponente zu einem neuen Ganzen. Nicht architektonisch aufbauend, sondern viel eher ineinanderwebend; es entsteht eine klingende Projektionsfläche auf welcher subreale Filmfragmente zu flimmern beginnen. Auch „Black To Comm“ verweigert sich der Klassifizierung seiner Musik. Neben Ansätzen aus der Musique Concrète und des Noise, kann man auch die Affinität zur Filmmusik hören. Es sind die Bruchstücke die in unserem Musikgedächtnis schlummern, welche Marc Richter sorgfältig umgarnt, mit Geistern versetzt und so zu neuem Leben animiert.

zum Künstler, zur Künstlerin

Since 2003 Richter has released 7 full-length albums, including 2009’s critically acclaimed „Alphabet 1968“ on Type Records, a monolithic 36-minute one-chord drone CD on Digitalis Recordings („Charlemagne & Pippin“), last year’s vinyl-only collaboration with visual artist Mike Kelley on the En/Of label and three albums on his own Dekorder label. His latest album, a soundtrack for the film EARTH.

Richter utilizes vinyl & shellac loops, antique electronic & pump organs, Argeiphontes Lyre, processed (and pure) voice and field recordings and various small acoustic and electronic instruments and effect devices to create intricate multi-layered collage based works combining the organic warmth and patina of vintage recordings and machinery with futuristic technology. Although the analog texture of his music discloses an almost romantic liaison with the past it is far from being overtly nostalgic. Contrary to the vast majority of so-called experimental music his output is often haunting and dream-like, melancholic and catchy. Even though influences of Musique Concrete and Minimal Music of the 60’s and 70’s can’t be denied Black To Comm’s output transcends genres and condenses them into airy song-based forms.

SUM OF R

Switzerland’s SUM OF R is Reto Mäder (RM74, Ural Umbo) with Julia Wolf constructing/deconstructing sound in ways that infest and cloud the interior of the mind. SUM OF R create slow moving episodes of hypnotic and perplexing music between post-metal, doom, drone, experimental and instrumental rock music led by a psychedelic understanding of ritual soundforms and a unorthodox black-metal ambiance. SUM OF R is housed on Utech Records, Milwaukee, USA (Locrian, Aluk Todolo, Horseback, Nadja, James Plotkin, Mamiffer, House of low culture…)
Line-up: Reto Mäder (Bassguitar, drums, electronics, fx), Julia Valentina Wolf (Guitar, fx)

Concerts 2012 with: Pelican (Southern Lord, USA), Crippled Black Phoenix (Mascot, UK), Puma (Rune Grammofon, NOR) and Wolves In The Throne Room (Southern Lord, USA) at FZW, Dortmund plus german tour with concerts in Bochum, Berlin and Hannover. Festivals 2012: Headliner on „Experimental Evening V“ by The Postrock.de in Bochum and „Saint Ghetto“ in Bern, Switzerland.

-„The music of Sum Of R is a soundtrack of the judgement day. After the dark and ambient style of the early days of Sum Of R, their music turned into the doom of the new generation, comparable to the development of early Godflesh to Sunn O)))“. (Onda Rock)

– Sum Of R (Ride Out The Waves): „Ein dichtes, morbides Netz aus sechs tiefschwarzen Tracks. Das hat mal die dröhnend-meditativen Qualitäten der besten Sunn O)))-Momente, sinkt mal in die okkulten Abgründe hinunter, wie sie Locrian in noisigem Black (oder auch: Bleak) Metal transzendieren“ (Titel Magazin)

– „The clock goes crazy, the sounds seem to flow forward and backwards at the same time. The sound sources merge into one another and silver vibrations create black whirls.“ (Bad Alchemy)

– „Sum Of R’s sound sit’s in an heady and atmospheric place between doom metallic’s, guitar drone craft, filmatic post-rock scaping, grim ’n‘ glighty ambience and general atmospheric dwell and unfold“. (Echoes)

LINKS

http://www.blacktocomm.org/
http://www.sumofr.ch/

Kategorie: Musikzimmer

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